6 wspaniałych ziaren i nasion – warto dołączyć je do diety

6 wspaniałych ziaren i nasion – warto dołączyć je do diety

 

Siemię lniane

len złoty

Len brązowy czyli siemię lniane to dodatek do diety, który jest bogaty w wiele składników odżywczych. Są to między innymi kwasy tłuszczowe, błonnik omega-3, wspomagający proces obniżania cholesterolu we krwi, ale także przeciwutleniacze, które powstrzymują szkodliwe wolne rodniki. Do szerokiej grupy takich substancji siemienia lnianego należy zaliczyć także ligniny, które zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory. W dodatku spożywanie takich nasion jak siemię lniane jest pomocne przy nadwadze. Jego ziarna eliminują tłuszcz. A to jak wiemy prowadzi do ogólnej zmiany naszej kondycji zdrowotnej na lepszą.                

len złoty

Siemię lniane to również źródło cennego błonnika. Pomaga on w zaparciach zapobiegając ich powstawaniu. Nasiona tej rośliny znajdziemy w postaci zmielonej lub niełuskanej. Najkorzystniej pod względem zdrowotnym jest wybierać ziarna lnu niełuskane i mielić je samodzielnie w domowym młynku. Siemię doskonale nadaje się do wypieków zamiast mąki, oraz jako dodatek do niemal wszystkich naszych posiłków – od zup, jogurtów, aż po koktajle, sosy i zapiekanki.

 

Pestki słonecznika

olej słonecznikowy Pestki słonecznika dostarczają naszemu organizmowi wiele błonnika, białka, żelaza, kwasu foliowego oraz wiele witaminy E. To jedne z lepszych źródeł tej witaminy jakie znajdziemy w przyrodzie. Witamina E zapobiega wielu chorobom oraz wzmacnia nasz organizm i stymuluje układ odpornościowy. Pestki obniżyć również mogą ciśnienie naszej krwi, a także są pomocne przy eliminowaniu z krwi szkodliwego cholesterolu. To także bomba magnezowa – w pestkach słonecznika znajduje się go niezwykle wiele, a jak wiemy magnez wzmacnia mięśnie oraz działa uspokajająco na nasz układ nerwowy.                

 

Pestki słonecznika znajdą zastosowanie we wszelakich sałatkach, muesli. Można je również dodawać do wielu rodzajów deserów, jogurtów oraz stosować je do wypieków chleba i ciasteczek. 

 

    Pestki dyni

olej z pestek dyni

Od wieków dynia stosowana jest w lecznictwie ludowym w krajach takich jak: Indie i Meksyk. Szczególnie jej pestki są naszym sprzymierzeńcem w walce z wieloma chorobami, zwłaszcza z pasożytami układu pokarmowego. 

Warto dodawać pestki dyni do wielu dań w naszym codziennym jadłospisie. Zawierają wysoko przyswajalne białko oraz niezbędne nam na co dzień minerały takie jak żelazo, potas, cynk i magnez. W połowie szklanki pestek dyni znajduje się aż 90% dziennego zapotrzebowania na magnez. Pestki dyni zawierają także fitosterole, które zapobiegają chorobom takim jak rak prostaty czy też choroby serca. Dynia jest zalecana wszystkim osobom, które są w grupie ryzyka zachorowań na miażdżycę, oraz mają wysoki cholesterol.                

olej z pestek dyni

Pestki dyni najlepiej jeść jesienią. Wtedy właśnie zawierają najwięcej składników odżywczych, witamin i minerałów. Pestki można dodawać do wielu codziennych dań – sałatek, zup, deserów. Znakomicie nadają się również w surowej postaci jako przekąska do chrupania. 

 

Nasiona Chiachia

Nasiona Chia pochodzą z rośliny o nazwie salvia hispanica rosnącej na terenie Ameryki Południowej i Meksyku. Dla rdzennych mieszkańców tych rejonów swego czasu były podstawą diety. Legendy mówią o tym, że już jedna łyżeczka tych nasion dodawała tyle siły i energii, że tubylcy mogli wędrować cały dzień. Rzeczywiście owe nasiona to prawdziwa bomba energetyczna dla naszego organizmu. Chia dostarcza wielu kwasów tłuszczowych omega-3 oraz białka, błonnika, wapnia, żelaza, magnezu i przeciwutleniaczy. Znajdziemy w nich również pokaźną porcję błonnika.                

nasiona szałwii hiszpańskiej

Nasiona te smakują podobnie do orzecha, a więc są bardzo smaczne. Są doskonałe jako pomoc przy wielu dietach, a więc szczególnie osobom walczącym o odpowiednią figurę są one zalecane. Zawarty w nich błonnik pęcznieje w żołądku i w ten sposób ograniczamy swoje napady głodu. Chia (szałwię hiszpańską) można jeść na wiele sposobów. Doskonale komponują się z płatkami owsianymi, musli, szejkami oraz jogurtami i sałatkami.

 

olej sezamowy Sezam

Sezam jest popularny w kuchni azjatyckiej, gdzie służy jako dodatek do niezliczonej liczby dań. Nadaje on im specyficznego, orzechowego posmaku. W Europie znany jest często ze stosowania do past takich jak Tahini – niezbędnego elementu Humusu. Pastą taką można nawet zastąpić masło w codziennej diecie.                

Jego nasiona to źródło energii. Zawierają wiele cennych dla nas minerałów – wapń, fosfor, cynk, są także bogate w magnez, błonnik i witaminy z grupy B. Poprawiają także pracę naszego mózgu, oraz opóźniają procesy starzenia się. Zauważalny jest także spadek ciśnienia tętniczego u osób spożywających duże ilości magnezu. Pozytywnie wpływają także na eliminowanie cholesterolu.  Sezam to nasz sprzymierzeniec w walce ze stanami zapalnymi organizmu. 

olej sezamowy

Sezam można jeść na wiele sposobów. Idealnie sprawdzi się jako dodatek do sałatek, kurczaka oraz ryb. Możemy nim posypywać pieczywo, warzywa, a nawet jeść na surowo.  

 

Nasiona konopi jadalnejnasiona konopi

Konopie jadalne wbrew skojarzeniu nie mają nic wspólnego z używkami. Nasiona te są wytwarzane jedynie na legalnych uprawach i bardzo smaczne. Smakiem przypominają odrobinę popularny słonecznik.                

Konopie jadalne zawierają kwasy omega-3 i omega-6. Cennym składnikiem tych nasion jest także kwas gamma linolenowy, który ma działanie przeciwalergiczne i niezwykle trudno go odnaleźć w wielu innych produktach naturalnych. Jest pomocny także przy astmie i egzemie, a także obniża ciśnienie krwi, nawilża naszą skórę i wspomaga leczenie eliminując ból przy chorobach reumatycznych. To także źródło białka i aminokwasów. Jakby tego było mało konopie zawierają wapń, magnez, potas oraz witaminy z grupy B. Nie brakuje w nich również błonnika i witaminy E.                                                                                                              nasiona konopi

Najsmaczniejsze danie z konopi przyrządzimy dodając ją do sałatek, posypując kanapki oraz dodając do codziennego musli.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixel